– Elektrisk og nødvendig

Melahuset Goes Off:Larm løftet fram nyskapende artister fra Sør-Afrika, Uganda, Ghana og Norge, innen musikkformer som skhanda-rap, gqom, global bass, afrobeats og amapiano. Neste uke publiserer Mela en kort musikk-film om det spontane møtet i Oslo under by:Larm-uka.

 

Av Shiba Mazaza og Endre Dalen

(Først publisert i Samora Forum nr 1/2020)

 

– Afrobeats, lyden av Ghana og Nigeria, tar eierskap til hvordan Afrika høres ut, men det er bare «dem». Vi har våre egne uttrykk i Sør-Afrika. Det at jeg kan rappe på seks forskjellige språk – bare i en sang er jo helt sprøtt for mange. Dette mangfoldet gjør sørafrikanske artister veldig spesielle og dette må kommuniseres til andre verdensdeler, sier entreprenøren, plateselskaps-sjefen og en av Sør-Afrikas mest populære rappere K.O.

Under by:Larm-uka ble Oslos gater fylt med mennesker som ønsket å se ny musikk. Om man tar i betraktning det stadig skiftende kulturmangfoldet som har gjort Melahuset til slik en Oslo-kulturinstitusjon, finnes det få steder hvor et så blandet publikum kan samles og møtes, også under by:Larm. Melahuset har arrangert ett Off:Larm-arrangement to år tidligere, for så å bli del av det offisielle programmet i fjor, og i år ble arrangementet reinkarnert som Mela Goes Off:Larm.

Norsk og sørafrikansk dialekt-rap

– Å besøke Oslo var helt overveldende, for der fikk jeg muligheten til å dele min kunst og min historie, så vel som min arv, med helt nye mennesker. Å få anledning til å oppholde meg i disse nye omgivelsene er en inspirasjon i seg selv, sier Venda-rapperen King Lutendo, som presenterte sin dialekt-tunge rap på Melahuset-scenen, i tillegg til å delta i en panelsamtale den påfølgende dagen. King Lutendo ble oppdaget av Apple Music og Platoon i fjor, og har siden nådd publikum over et bredt geografisk område, på tross av sin lokale vri på hiphop.

For sørafrikanere er Venda-kulturen fortsatt ikke ferdig utforsket, og i Oslo ble King Lutendo, og K.O. intervjuet av Joddski og Don Martin på radioprogrammet Superstars på NRK P13. Møtet med de norske dialekt-rapperne, på henholdsvis bodøværing og østkant-mål understreket kraften og behovet for å dokumentere fremførelsen av ens muntlige historie. King Lutendo møtte også Haugenstua-rapperen Fela, DJ Soulbase og R&B-sangeren Siri Black i studio en av dagene, for å produsere og spille inn ny musikk sammen.

Spontant møte mellom hybrid-kulturer

Arrangementet ble et særs spennende møte mellom likesinnede: Det som startet som en løs samtale er blitt til en meget modig – og helt annerledes måte å arrangere spontane arrangementer på, for både Melahuset og de øvrige involverte parter.

Etter kun få måneders planlegging kunne innsatsen skape ringvirkninger for artister fra Ghana, Sør-Afrika, Uganda og Norge. Resultatet ble en to-dagers showcase med artister som Nyege Nyege-DJ og artist Catu Diosis, stifteren av plateselskapet SkhandaWorld K.O., venda-rapperen King Lutendo og Johannesburg-DJ-en Da Kruk. Fela, DJ-duoen Iskald Sound som også hadde gjesteartister som Baba Soul og Bafana Nhlapo på perkusjon, samt ghanesisk-norske King George, var artistene med lokal forankring på programmet.

I to samtaler møtte noen av artistene fra programmet entreprenører og artister som Kristian Riis og Dylan Berry.  Her kunne artister og kreative diskutere hvordan entreprenørskap spirer og gror i Afrika, mens Akuvi, et nytt norsk stjerneskudd i krysningen mellom neo soul og afrobeats som har bodd og laget musikk i Cape Town, var del av en samtale om «den dynamiske diasporaen».

– Jeg studerte politikk i Sør-Afrika og fant min identitet på blant annet på open-mic shows, og produserte etterhvert et album, men da visumet mitt i Sør-Afrika gikk ut, måtte jeg tilbake til Norge. Det var kjempeskummelt. Folk er ikke like åpne for kreativitet i Norge, som i Sør-Afrika, eller Ghana hvor også en del av meg er fra.

Catu Diosis turnerte rundt i Europa i vinter, og var en av DJ-ene som fikk mest oppmerksomhet under Nyege Nyege-festivalen i Uganda i fjor, der hun mikset gqom med afrobeats, house, og egenproduserte låter med sporadisk rap.

– Å linke opp med King Lutendo og også å DJ-e for ham var magisk og en inspirasjon – det skapte en intim forbindelse mellom oss. Jeg digget å opptre med ham både på Melahuset og på den spontane etterfesten på Khartoum Contemporary Art Center. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg ellers skulle møtt en venda-rapper fra Sør-Afrika, langt mindre hvordan jeg kunne fått sjansen til å jobbe med en. Jeg møtte også DJ Soulbase fra Oslo som jeg hadde veldig god kontakt med. Hva som appellerte mest til meg var samholdet som ble bygd rundt den magiske musikken. De nye båndene mellom artistene gjorde Mela Goes Off:Larm elektrisk og nødvendig, forteller Catu Diosis.

På oppdrag fra Melahuset kuraterte Shonisani Lethole, Trond Tornes, Endre Dalen og Shiba Mazaza, Mela Goes Off:Larm 2020.

Foto: David Dundas

Publisert 18. mars 2020