
Konsert + samtale: Nordic Sangeet
lørdag 13. september
- Melahuset
- 16:00
Stockholm Sangeet inviterer til det første musikalske møtet mellom tre fremragende musikere fra tre forskjellige land og med tre ulike tilnærminger til sør-asiatisk klassisk musikk, men som deler lidenskapen for musikken, det solide håndverket og evnen til å henfalle seg i improvisasjonens øyeblikk.
Kl. 16:00 – Dørene åpner / enkel servering
Kl. 16:15 – Panelsamtale
Kl. 17:00 – Konsert
Konserten og samtalen arrangeres i samarbeid med Stockholm Sangeet som en del av Nordic Sangeet, et prosjekt som har som mål å skape og utvikle kunstneriske samarbeid og nettverk mellom kunstnere og arrangører innen sør-asiatisk klassisk musikk i Norden.
Før konserten blir det en panelsamtale om kunst, tradisjon og transisjon. Hva skjer når den sør-asiatiske klassiske musikken flyttes fra sine røtter og til en annen del av verden? Skjer det en endring, eller blir den enda mer fokusert på tradisjonen? Hvilke strategier utvikler musikere innen sør-asiatisk musikk for å presentere og videreføre kunsten sin i en skandinavisk kontekst? Astri Ghosh leder samtalen med de tre musikerne.
Artister:
Sameer Naimpalli er en vokalist født i Mumbai, men bosatt i Helsinki, Finland. Han er en dyktig uøver innen hindustansk klassisk musikk, og spesialiserer seg på ghazal-sang og andre semi-klassiske stiler. Sameer Naimpalli kommer fra en musikalsk familie og allerede i ung alder fikk han opplæring i tabla, harmonium og vokal av sin far, Pandit Sadanand Naimpalli, og senere av sine guruer Dr. Suresh Wadkar og Padma Ji Wadkar. Han er også utdannet i sang ved Ajivasan-instituttet og har blitt trent i karnatisk musikk ved Shankar Mahadevan Academy. Han opptrer jevnlig i India, Europa og USA, og har et stort antall elever over hele verden.
Sanskriti Shrestha er en nepalsk tabla-spiller, komponist og bandleder, basert i Oslo. Hun regnes som en av de fremste kvinnelige perkusjonistene i den nepalske og skandinaviske musikkscenen. I tillegg til å formidle den hindustanske tabla-tradisjonen, jobber hun aktivt med å utvide bruksrommet og språket til instrumentet sitt og gjennom sine samarbeid med artister på tvers av sjangre, har hun utviklet en innovativ og kreativ spillestil. Hun kommer fra en berømt musikerfamilie, og i en alder av fire år begynte hun å lære tabla av tanten sin, Sumitra Shrestha og lærer Pandit Hom Nath Upadhyaya. Hun har en mastergrad i tabla fra Prayaag Sangeet Samiti – Allahabad, en mastergrad i musikkutøving fra Norges musikkhøgskole. Hun har vunnet flere priser, har medvirket på en rekke album, har jobbet med bestillingsverk og har turnert i Europa, Australia og Asia.
K.G. Westman er en av Europas fremste musikere innen nord-indisk klassisk og semi-klassisk musikk fremført på sitar og surbahar. Som seniordisippel av pandit Rabindra Narayan Goswami har han de siste 20 årene opptrådt i Asia, Europa, USA og Russland, samt spilt på radio og TV. Westman er utdannet innen både indisk og vestlig muskkk og er en anerkjent lærer og dirigent, og underviser i Stockhom og ved Anubhab Academy i Tyskland. K.G. Westman er en av grunnleggerne og hovedarrangørene av Stockholm Sangeet Festival, et av Skandinavias mest prestisjefylte arrangementer for indisk klassisk musikk og dans, og som har blitt arrangert i mer enn 15 år.
Nordisk Sangeet arrangeres i samarbeid med Stockholm Sangeet med støtte fra Nordisk Kulturfond og Sveriges Konstråd.