Fra popsensasjoner og musikkpionerer til unge og lovende talenter – programmet for Oslo Mela på Rådhusplassen er nå klart. Fiolinist Harpreet Bansal åpner hovedscenen på Rådhusplassen sammen med bandet sitt og den indiske fiolinsten Sharat Chandra Srivastava.
– Vi ønsker at programmet vårt skal både glede og utfordre, og ikke minst at det skal samle publikum på tvers av generasjoner. I år kan publikum glede seg til alt fra popstjerner, lokale talenter og artister med kunstneriske og aktivistiske budskap, sier Ashley Shiri, festivalsjef for Oslo Mela.
Oslo Mela er en urban, sjangeroverskridende og ikke-kommersiell møteplass for feiring av kunst- og kulturuttrykk som har kommet til Norge gjennom innvandring, særlig fra land i sør. Den er en av Oslos største musikkfestivaler og arrangeres på Rådhusplassen 15. – 17. august. Det er gratis inngang til festivalen og det er fri alder.
Kulturell arv og musikalsk aktivisme
De siste årene har det vært en økende trend at artister lar seg inspirere av sine kunstneriske og kulturelle røtter og kombinerer dette med nyere impulser. På den måten bidrar de til å utvikle og fornye sjangrene og tradisjonene de representerer, og ikke minst utvider de den musikalske horisonten og skaper en større bevissthet hos lytterne.
– Det er veldig fint å se at stadig flere artister, og da særlig unge artister som først og fremst hører hjemme i sjangre som r&b, pop og hiphop, vender tilbake til sine musikalske røtter. Det gir både musikken et eget særpreg, men øker også kunnskapen hos lytterne og bidrar til å skape både nysgjerrighet og stolthet for sin bakgrunn, forklarer Shiri.
I fjor ble Piya Piya Calling sommerens store musikksnakkis. Låta ble sluppet av Karpe i samarbeid med Coke Studio Pakistan, Amanda Delara, The Quick Style og den pakistanske popartisten Kaifi Khalil. Khalil har gjort seg spesielt bemerket ved å kombinere den tradisjonelle musikken fra Balutsjistan med r&b- og pop-rytmer, og i august spiller han sin første Norgeskonsert og det skjer på Oslo Mela. F1rstman har røtter i Lahore, Pakistan, men vokste opp i Nederland og musikken hans bærer virkelig preg av hans kulturelle bakgrunn; fra bollywood-, qawwali- og hiphop-musikken han vokste opp med som ungdom til de arabiske melodiene han har fanget opp i shisha-kaféene i nabolaget. Bergensbandet 9 grader nord har en kraftfull og særegen musikkstil inspirert av blant annet karnatisk musikk, baila og tamilsk folkemusikk, og Katarina Barruk skaper en større plass for både det umesamiske språket og kulturarv når hun kombinerer joik, elektroniske toner og kontemporær pop. Det chilenske bandet Calle Mambo startet som gatemusikanter i München og turnerer nå verden over med sin særegne sjangerblanding fra latin-amerikanske folketoner og afro-karibiske toner til elektronika og rap, Mariama Ndure vever sammen ulike elementer fra sin kulturarv og har skapt et helt unikt uttrykk som er inspirert av alt fra vestafrikanske musikk, som madinka og wolof-tradisjoner fra Gambia, til soul, hiphop, r&b, moderne jazz og improvisasjon, og Vassvik / Silvola / Strype byr på en samisk-finsk-norsk synergi der tradisjonelle samiske melodier omformes til animistisk avantgarde-joik. Kombinert med innovativt el-gitarspill og lyddesign skapes en ny form for musikk der fortiden strekker seg mot fremtiden.
Musikk som samlende kraft
Rapperen Mohammed Elsusi kommer opprinnelig fra Gaza og kombinerer rap, arabisk sang og elektronisk musikk. På Oslo Mela tar han med seg de palestinske hiphop-pionerene Sami og Madi fra gruppa DARG, som ble etablert på Gaza i 2007, til en konsert og oppvisning i musikk som motstandskraft.
– Å bruke musikken til å fortelle historier og formidle ulike budskap kan ha en veldig viktig og samlende funksjon for oss mennesker, og bidrar til at vi bli enda mer bevisste på betydningen av fellesskapet og på hvilke erfaringer og tradisjoner vi skal bygge videre på, forteller festivalsjef Ashley Shiri.
Fabiola Méndez tilhører en ny generasjon unge og innovative musikere som viderefører Puerto Ricos musikalske og kulturelle arv. Hun spiller på nasjonalinstrumentet cuatro og gjennom musikken sin viser hun at cuatroen både er en del av en rik afro-karibisk kultur og et instrument som kler alt fra jazz til ulike latin-amerikanske rytmer. Kurdiske Ali Doğan Gönültaş vokste opp i en familie der historier først og fremst ble formidlet gjennom musikk og i dag fremfører han mange av rytmene og språkene som tilhører de undertrykte minoritetene i Tyrkia. Etran de L’Aïr startet som bryllupsband i hjembyen Agadez, Niger, men begeistrer i dag publikum over hele verden. I motsetning til andre ørkenblues-artister, som lar seg inspirere av vestlig rock, spiller de en panafrikansk stil som fanger essensen av alle de kulturelle påvirkningene som har satt preg på hjembyen deres.
Sør-asiatiske musikktradisjoner har alltid spilt en viktig rolle for festivalen, ikke minst for festivalens publikum.
– Det er ekstra gøy at vi i år har lokale artister med indiske og pakistanske røtter på hovedscenen. Harpreet Bansals personlig versjon av den indiske ragaen er en unik blanding av hennes musikalske arv og erfaringen med å vokse opp i to kulturer. Gruppa RagaNor har vært fast inventar på både Melahuset og på festivalen i mange år og i år gjør de sin første konsert på hovedscenen, sier Ashley Shiri.
Publikum kan også glede seg til heftige beats og Punjabi-vibber med Prem Dhillon og den pakistanske popsensasjonen Aima Baig avslutter festivalen søndag kveld.
Fremtidens headlinere
I tillegg til store folkekjære artister så har Oslo Mela i alle år sluppet unge og gjerne lokale talenter til på hovedscenen.
– For oss er det viktig å slippe unge artister til på hovedscenen tidlig i karrieren deres slik at de får vist seg frem for et større publikum. Ehi fra Stovner leverer r&b av ypperste klasse som bærer preg av 90-tallets soulpop og r&b, mens Vathshan bygger musikalske broer mellom sin tamilske arv og norske oppvekst. Vi ser også at dans er en viktig uttrykksform for mange og i år får dermed de lokale dansegruppene Punjabi Vikings, SHAKTI-kreativitet og Mudra sin fortjente plass på hovedscenen.
I alt opptrer 20 band, grupper og artister på hovedscenen og av disse er det ni som består utelukkende av kvinner eller som har kvinnelige medlemmer. I tillegg til programmet på hovedscenen har Oslo Mela et program for sørasiatisk klassisk musikk, MelaKlassisk, på Nobels Fredssenter og et eget barneprogram, MelaFantasi. På MelaArena er det mat og opplevelser i fokus, og når festivalområdet stenger for kvelden så fortsetter festen på MelaKlubb. I år fylles Melahuset, Dattera til Hagen, Goldie og Kafé Hærverk opp med DJ-er, band og festivalartister som sørger for at musikken som fremføres på Oslo Mela også setter sitt preg på utelivet.