HOVEDØEN SOCIAL CLUB
Rådhusplassen, Hovedscenen
14.- 16. august
TBA
– Norske popslagere i en polyrytmisk drakt
I nesten 20 år har Hovedøen Social Club fusjonert rytmer fra Havanna med eldre norske pop-perler, og resultatet har vært overraskende og dansbare cubanske versjoner av norske slagere som har bidratt til både rykking i danseføtter og ekstra smilerynker.
Denne litt usannsynlige musikalske fusjonen så dagens lys på Melafestivalen i 2007, men det var først med albumet «¡Que viva Noruega!» at Hovedøen Social Club for alvor slo gjennom sommeren 2008. Konserten «Klassikere a la Cuba» i samarbeid med KORK, ble en stor suksess i Latin-Amerika og spilles jevnlig på cubansk TV, der bandleder Sverre Indris Joner nyter kultstatus hos musiker-kollegaer. Musikken har også vært fremført til stor jubel med Det Cubanske Operaorkesteret, en innspilling som til og med vant den cubanske Spellemannprisen CubaDisco 2025.
Hovedøen Social CLub leker definitivt ikke salsa, og den lettbente fusjonen er et resultat av høy presisjon, stor stil-kunnskap og utallige referanser til karibisk musikkhistorie. Det er derfor bare å ta på seg danseskoene for å oppleve denne gjengen på scenen der salsaeventyret startet.
På scenen:
Sverre Indris Joner – piano, bandleder
Sergio Gonzalez – sang
«Tony» Moreaux– timbales
Eduardo Cedeño – bongo
Ruben Pirela – congas
Ole Marius Melhuus – bass
Erik Eilertsen – trompet
Even Skatrud – trombone
Håvard Fossum – barytonsax